KONSEP
KESANTUNAN
MERENTAS BUDAYA
DENGAN MERUJUK KEPADA
KONTEKS MASYARAKAT MALAYSIA
MERENTAS BUDAYA
DENGAN MERUJUK KEPADA
KONTEKS MASYARAKAT MALAYSIA
BUDAYA
Ø secara amnya membincangkan
hal-hal berkaitan budi dan akal manusia
Ø berhubungan erat dengan
masyarakat
Ø Melville J. Herskovits dan
Bronislaw Malinowski : segala yang terdapat dalam sesebuah masyarakat berkait
rapat dengan kebudayaan masyarakat itu sendiri
Ø Herskovits : budaya
diperturunkan dari satu generasi ke generasi seterusnya
Ø Andreas Eppink : kebudayaan
ialah ciri-ciri khas sesebuah masyarakat.
Ø Edward B. Taylor: budaya
ialah konsep menyeluruh yang rumit yang diperolehi oleh manusia sebagai anggota
masyarakat
Ø Budaya objektif : budaya luaran yang jelas
dan mudah dikenal pasti. Contohnya, pakaian, rupa, bahasa, adat reasam, makanan
dan bentuk rumah. q
Ø Budaya subjektif : budaya dalaman yang tidak
boleh nampak dengan mata kasar dan sukar dikenal pasti. Contohnya, keprcayaan
dan nilai amalan. q
Ø Budaya kompleks dari segi
pengetahuan, kepercayaan, seni, moral, hukum, adat istiadat dan kebiasaan
KESANTUNAN
MERENTAS BUDAYA
Ø Kesantunan yang bergantung
pada budaya / perbuatan dalam masyarakat masing- masing
Ø Konsep kesantunan tidak
harus tertumpu kepada satu-satu bangsa sahaja q
Ø Pemahaman tentang apa-apa
yang dikatakan SANTUN dalam pelbagai budaya harus diberi penekanan dalam proses
berkomunikasi
Ø KOMUNIKASI SILANG BUDAYA = komunikasi melibatkan
pelbagai budaya
Ø Tahap silang budaya boleh
diukur berdasarkan padangan terhadap dunia, kepercayaan dan tingkah laku,
sistem kod serta tanggapan terhadap hubungan
Ø Setiap budaya mempunyai
tanggapan masing- masing mengenai apa-apa yang betul / salah
CONTOH : Kesantunan Merentas Budaya
- CEO berbangsa Jepun berinteraksi dengan
pengurusnya yang berbangsa Cina Malaysia tentang projek perniagaan mereka
- Seorang pakar penasihat kepada Hicom Sdn Bhd
bermesyurat dengan ahli lembaga pengarah Hicom Sdn Bhd yang terdiri
daripada orang Malaysia, Jepun, Kanada dan UK.
Segala komunikasi sebegini
akan lebih secara toleransi serta mencapai matlamat yang maksimum jika amalan
menjaga air muka dalam kalangan yang terlibat :
•
lisan/bahasa
•
Pergerakan/tingkah laku
•
Mimik muka
DALAM
KONTEKS KOMUNIKASI
TINGGI :
Ø Fokus kepada kandungan
tersirat yang ingin disampaikan
Ø Contoh : intonasi, isyarat
badan dan persekitaran
RENDAH :
Ø Fokus kepada apa yang
dinyatakan secara lisan.
Ø Jelas, tepat dan terus
terang.
Ø Sekiranya tidak setuju,
mereka akan menyatakan tidak secara terangan tanpa berkias / hanya menunjukkan
isyarat setuju melalui bahasa badan / mimik muka.
CONTOH
KESANTUNAN
1. MASYARAKAT
MELAYU
ü Berpegang kuat pada adat
resam dan agama
ü Memberi salam apabila bersua
ü Tidak menyampuk semasa orang
tua bercakap.
ü Berkata sapan.
ü Mematuhi sistem panggilan.
ü Melayan tetamu dengan baik
ü Menghormati orang tua.
2. MASYARAKAT
CINA
ü Tunduk ketika memberi salam.
ü Orang tua makan dahulu
ü Tunggu sehingga semua ahli
keluarga tiba dulu sebelum bermula makan
ü Dalam tokong, tidak
membenarkan memakai topi.
ü Menanggalkan kasut sebelum
masuk ke dalam rumah
3. MASYARAKAT
INDIA
ü Duduk bersila semasa makan.
ü Tidak membazirkan makanan.
ü Senyap semasa bersembahyang.
ü Menangalkan kasut sebelum
masuk ke dalam kuil
ü Mematuhi adat dan resam
ü Salam orang yan lebih tua.
RUMUSAN: Secara jelas, kita dapati
bahawa adanya persamaan dan perbezaan antara masyarakat Melayu, Cina dan India
dalam konteks kesantunan. Hal ini disebabkan oleh
latar belakang dan budaya yang berbeza antara kaum-kaum.
Dalam
Aspek Perkahwinan:
Upacara perkahwinan berbeza-beza antara kaum disebabkan oleh latar belakang budaya yang berbeza.
Upacara perkahwinan berbeza-beza antara kaum disebabkan oleh latar belakang budaya yang berbeza.
1.
PERKAHWINAN MASYARAKAT MELAYU
Ø
ADAT MERISIK: tahap
awal penjodohan yang melibatkan pertemuan wakil keluarga teruna dengan orang
tua pihak dara. Proses ini
dilakukan dengan tertib dan sopan untuk menjaga dan memelihara nama baik
kedua-dua belah pihak.
Ø
Pandangan dan restu orang tua perlu diperoleh
terlebih dahulu dalam membuat keputusan yang besar untuk memastikan bahawa
gadis yang dihajati itu masih belum berpunya dan menyelidik latar belakang
si gadis.
Ø
MEMINANG: Ibu bapa anak dara tidak akan memberi jawapan yang
muktamad. Mereka diberi tempoh untuk memberi jawapan (bertangguh) Adat ini
mencerminkan budaya Melayu yang berhati-hati dalam menentukan jodoh dan
menunjukkan kesopanan dalam setiap tingkahlaku.
Ø
AKAD NIKAH : Suatu ajaran agama di mana doa selamat dibacakan
sebagai tanda kesyukuran. Mereka akan bersalaman sebagai tanda mereka telah
diijabkabulkan.
Ø
UPACARA BERSANDING: dijalankan di rumah pengantin perempuan. Air mawar akan dipercikkan
pada mereka sebagai tanda doa. Tetamu diberi bunga telur sebagai tanda
penghargaan.
2.
PERKAHWINAN MASYARAKAT CINA
Ø
ADAT MERISIK: Dijalankan
untuk mengetahui latar belakang gadis yang dihajati. Perbincangan antara dua
buah keluarga akan diadakan. Tradisi ini diadakan untuk mengeratkan perhubungan
di antara dua keluarga. Topiik perbincangan adalah berkenaan latar belakang
keluarga dan asal keturunan.
Ø
MEMINANG: dijalankan setelah dua keluarga berpuas hati dengan latar
belakang keluarga masing-masing. Setelah dua pihak saling mengenal dan
bersetuju untuk berkahwin, barulah adat bertunang dijalankan.
Ø
MAJLIS PERKAHWINAN: Upacara meminum teh
diamalkan sebagai lambang penerimaan pasangan pengantin. Tujuannya adalah untuk
mengeratkan hubungan kekeluargaan dan menunjukkan penghormatan terhadap orang
yang lebih tua dalam keluarga.
Ø
JAMUAN PERKAHWINAN: Saudara mara, rakan-rakan
dan jiran dijemput. Mereka akan memberi ang-pau kepada pasangan pengantin
sebagai tanda restu. Kedua-dua pengantin beramah mesra dengan ahli keluarga untuk menjalin
hubungan yang akrab anatara dua buah keluarga.
3. PERKAHWINAN MASYARAKAT INDIA
Ø ADAT MERISIK: Pelbagai
faktor (etnik, sub etnik, kasta, agama dan dll) diberi perhatian.
Ø
KUNJUNGAN KE RUMAH PENGANTIN: Bakal
pengantin lelaki berkunjung ke rumah bakal pengantin perempuan untuk melihat paras
rupa calon isterinya. Buah tangan dibawa sebagai tanda niat yang baik dan untuk
mengeratkan lagi hubungan kekeluargaan. Pihak perempuan menerima
hantaran tersebut sekiranya bersetuju
Ø
IKAT JANJI : Dilakukan
selepas mendapat persetujuan kedua-dua pihak. Wakil lelaki datang ke rumah
pihak perempuan dalam jumlah bilangan yang ganjil dan memberikan hadiah kepada
wakil perempuan. Bapa kedua-dua belah pihak akan berbincang mengenai
perkahwinan tersebut
Ø
UPACARA PERKAHWINAN: Untuk menghormati dan mendapat restu, menyerah
sebiji kelapa yang dilubangkan pada bahagian atasnya, menuang air susu ke
dalamnya, memberi sirih, mencium tapak kaki ibu bapa (membasuh kaki ibu bapa), memberi
hadiah dhoti (bapa mertua), sari (ibu mertua) dan wang.
RUMUSAN: Adat dan majlis perkahwinan diadakan secara berperingkat
dengan tujuan menunjukkan penghormatan terhadap pendapat orang tua, mengeratkan hubungan antara dua keluarga, mendapatkan
restu daripada saudara mara dan rakan-rakan, memastikan pasangan yang dipilih
sesuai serta memastikan upacara-upacara dijalankan dengan sopan
No comments:
Post a Comment