ISU KESANTUNAN GURU
ANALISIS ISU
Artikel
di atas merujuk kepada perasaan kecewa sekumpulan murid terhadap sikap seorang
guru Bahasa Inggeris yang mengajar mereka. Guru tersebut menghina dan
memperbodoh-bodohkan pelajarnya. Guru Bahasa Inggeris itu juga tidak
menunjukkan minat dan tidak menunjukkan kesantunan dari segi berbahasa dan tingkah
laku. Perkara seperti ini tidak sepatutnya berlaku dalam kalangan guru. Guru
adalah seorang pendidik yang perlu menunjukkan sikap dan sahsiah yang baik
kepada pelajar. Guru tersebut perlulah ikhlas dan bersemangat untuk mengajar
dan bukannya memperbodoh-bodohkan dan memperlekehkan pelajarnya. Sebagai
seorang guru, kita mestilah ikhlas dan sanggup berkorban demi merealisasikan
hasrat pelajar dan juga ibu bapa mereka.
CIRI-CIRI KESANTUNAN GURU:
·
ikhlas,
·
jujur,
·
penyayang
·
sanggup
berjuang untuk agama, bangsa dan Negara
·
peramah
·
pemurah
dan bersedia memperbaiki kesalahan yang dilakukan oleh pelajar-pelajarnya.
Tugas
guru sangat berat untuk mendidik murid untuk berjaya dalam pelajaran dan juga
mempunyai sahsiah diri yang baik. Guru juga perlu bersyukur dan berterima kasih
tidak kira pada sesiapa. Guru perlu sentiasa mempunyai sifat yang baik dan
sentiasa berterima kasih dan bersyukur. Contohnya, guru bahasa Inggeris ini
perlulah bersyukur kerana diberi peluang pekerjaan yang baik dan bersyukur dengan
kelulusan yang ada bukannya meninggi diri. Guru juga perlu menghargai dan
menghormati pihak lain. Guru perlu menghormati pentadbir sekolah, rakan-rakan
guru, ibu bapa dan juga pelajar. Di dalam percakapan pula, guru perlu
menggunakan kata-kata yang baik semasa berkomunikasi. Ucapkanlah perkataan yang
baik-baik semasa mengajar dan juga berkomunikasi kerana pelajar sangat sensitif
dengan perkara ini.
KESANTUNAN TINGKAH LAKU
Kesantunan
tingkah laku adalah tatacara bertindak atau gerak-geri guru etika menghadapi
sesuatu atau dalam situasi tertentu. Guru perlu bijak dalam membentuk tingkah
laku. Guru sentiasa menjadi perhatian masyarakat. Oleh itu, aspek kesantunan
perlu diutamakan. Kesantunan berbahasa tercermin dalam cara guru berkomunikasi
sama ada dari segi verbal atau cara berbahasa. Ketika berkomunikasi, guru perlu
mengambilkira kepada norma-norma budaya dan tidak hanya sekadar menyampaikan
idea yang difikirkan sahaja. Apabila cara berbahasa seseorang guru tidak sesuai
dengan norma-norma budaya, maka akan dilabelkan dengan nilai negatif. Guru yang
tidak dapat menggunakan kesantunan berbahasa dengan betul mungkin akan dianggap
sebagai seorang yang sombong, angkuh, tak acuh, egois,tidak beradat, bahkan
tidak berbudaya.
NILAI KESANTUNAN yang perlu diamalkan
oleh Guru:
CARING
•
menumpukan perhatian kepada idea dan perasaan rakan
•
menunjukkan sifat penyayang dan mengambil berat
•
bersifat terbuka dan mendengar apa yang telah rakan tuturkan
UNDERSTANDING
•
mempunyai kemahiran “caring”
•
memahami maksud dan dapat merasai perasaan pengalaman orang lain
•
elak daripada membebel, menilai dan menghukum
TRUSTING
•
harus mempercayai rakan yang telah memberi perhatian kepada kita
•
kepercayaan akan wujud dari tingkah laku dan gerak badan yang bukan lisan
ACCEPTING
•
menghormati rakan/orang lain kerana mereka ada harga diri
•
memahami dan menghargai
•
elakkan dari menghukum dan melebel
PATIENCE
•
kesabaran menghadapi tingkah laku manusia
•
berupaya mendengar dengan tekun
•
dapat mengawal perasaan
•
belajar menghormati, menghargai dan memahami orang lain
POSITIVE THINKING
•
keupayaan melihat sesuatu dari perspektif positif
•
sesuatu yang terjadi mesti ada hikmah dari allah/tuhan
•
cuba melihat kebaikan disebalik isu yang dianggap negatif
LISTENING
•
jadi pendengar yang baik dan aktif
•
memahami maklumat yang diterima dengan berkesan
•
pendengar yang baik bukan pendengar yang pasif
•
belajar mendengar yang tersirat, bukan yang tersurat sahaja
EMPATHY
•
keupayaan melihat sesuatu dari perspektif orang lain.
•
berupaya merasakan sebenar perasaan orang lain
•
masuk dalam diri orang yang menyatakan perasaannya
•
tahap empathy yang tinggi terhadap rakan sekerja
Kesimpulannya, tugas guru memang
merupakan satu tugasan yang mencabar dan setiap daripada cabaran itu haruslah
diatasi dengan sebaiknya oleh guru. Guru sentiasa menjadi sasaran
perhatian segenap kelompok masyarakat kerana peranan dalam pembentukan
masyarakat. Segala tindak tanduknya sentiasa diperhatikan oleh masyarakat
sekeliling. Ketidakupayaan guru menunjuk
model dan teladan yang baik akan menjadi batu penghalang ke arah pembentukan
pelajar yang baik. Bahkan ia merupakan titik cemar dalam keperibadian guru
berkenaan. Oleh itu, adalah menjadi suatu kewajipan bagi guru-guru mengamalkan
penampilan diri dan menunjukkan kesantunan yang tinggi untuk memelihara
martabat profesion perguruan.
No comments:
Post a Comment