TAKRIF-TAKRIF KESANTUNAN
Lakoff |
Bagi Fraser
dan Nolan,
kesantunan itu berlaku apabila kontrak perbualan digunakan oleh penutur dan
pendengar sebagai usaha untuk mengekalkan komunikasi yang harmoni, tanpa
menimbulkan sebarang konflik.
Leech pula menyatakan bahawa kesantunan berupa
perlakuan yang mewujudkan dan mengekalkan pengiktirafan diri dalam
sesuatu interaksi sosial. Beliau juga
berpendapat bahawa kesantunan bukan sekadar bermaksud berbaik-baik sahaja tetapi yang penting adalah menjalinkan prinsip
kedasama dengan menghubungkannya dengan maksud dan kuasa. Hal ini melibatkan penilihan strategi
untuk mengelakkan konflik. Beliau berpendapat perbincangan
tentang kesantunan agak berbahaya apabila dikaitkan dengan tingkah laku manusia
yang secara zahimya manis tetapi sebenarnya bersikap tidak jujur.
Brown
dan Levinson pula mengaitkan kesantunan sebagai usaha
untuk mengurangkan Tindakan Ancaman Muka (TAM) kepada pendengar. Pada mereka, setiap orang mempunyai
kehendak muka yang terbahagi kepada dua, iaitu muka positif dan muka negatif
yang merupakan kehendak masyarakat sejagat. Sehubungan itu, sewaktu
berlaku komunikasi, penutur perlu mengurangkan aneaman terhadap muka pendengar
dengan memilih strategi kesantunan.
Held menyatakan kesantunan sebagai suatu fenomena bahasa yang boleh dikaji secara empirikal menerusi pemerhatian terhadap komunikasi lisan yang melibatkan interaksi bersemuka antara penutur dengan pendengar.
Watts
et.al pula
berpendapat bahawa kesantunan ialah perlakuan bahasa yang digunakan untuk
mengekalkan keseimbangan hubungan interpersonal
dalam kumpulan sosial. Beliau menganggap, keupayaan untuk mengelakkan konflik
bergantung kepada sosiobudaya sesuatu masyarakat. Di samping itu juga, cara
berbahasa itu banyak bergantung kepada peristiwa bahasa, aktiviti sosial dan
darjah perkongsian terhadap set-set jangkaan budaya di
kalangan mereka yang terlibat dalam sesuatu percakapan.
Aspek kesantunan berbahasa juga pernah
diutarakan oleh Asniah Haji Omar. Menurutnya kesantunan berbahasa
ialah penggunaan bahasa sehari-hari yang tidak menimbulkan kegusaran, kemarahan dan rasa tersinggung daripada pihak pendengar.
Bayraktaroglu berpendapat bahawa kesantunan itu
merupakan perlakuan yang diamalkan untuk membina persefaharnan bagi mengelakkan
ancaman dan ketegangan yang boleh menyebabkan hubungan mereka yang terbabit dalam perbualan menjadi renggang.
Berdasarkan pentakrifan makna kesantunan
yang diberikan oleh beberapa pengkaji, dapatlah disimpulkan di sini bahawa
kesantunan merupakan penggunaan kata-kata yang sesuai, tidak menimbulkan
konflik dan sentiasa menjaga air muka pendengar. Ini
bererti bahawa pentakrifan makna kesantunan hanya berfokus pada penjagaan muka
peserta sewaktu beriangsungnya perbualan dengan menggunakan strategi berbahasa
yang mampu mengekalkan keharmonian suasana perbualan.
Rujukan : http://studentsrepo.um.edu.my/2057/6/BAB_3.pdf
Rujukan : http://studentsrepo.um.edu.my/2057/6/BAB_3.pdf
No comments:
Post a Comment